Theatermaker
Wiskunde
Kunst laat zich niet meten
Al zou je het soms willen
Als je je de hel in loopt te zweten
Al schreeuwend en al gillend
Al gekdoend, alles andersom
En altijd terug naar neen
Dat is het niet, het roer moet om
Waar gaan we in godsnaam heen
Aftasten en zoeken
Proberen te begrijpen
Hoe een woord zich bijna
Maar steeds net niet laat bereiken
Bedankt voor jullie zoektocht
Want kunst laat zich niet meten
We hebben de wereld uitgezocht
En heerlijk weinig echt geweten
Bovenstaand gedicht schreef ik ooit voor twee spelers met wie ik een waardevol creatief proces had doorlopen. Het geeft heel goed weer hoe ik kijk naar theater. Het zoeken naar verwondering. Het zoeken naar het vinden, en het vinden dan weer loslaten. Met elkaar op zoek gaan naar dat wat werkt, dat waardoor er een vonkje ontstaat op de vloer en dat dan herkennen en uitwerken. Het is wat ik nastreef in mijn werk als theatermaker. Ik houd ervan om open te staan voor het moment, hoe eng dat soms ook is. Want man, wat is het soms eng om niet te weten waar je uitkomt. Maar wat is het bevrijdend als je dat kunt loslaten. Wat er vervolgens uitkomt, weet niemand, maar dat het bezield zal zijn staat vast.
Wat is het soms eng om niet te weten waar je uitkomt. Maar wat is het bevrijdend als je dat kunt loslaten. Wat er vervolgens uitkomt, weet niemand, maar dat het bezield zal zijn staat vast.
Moment van betekenis
Ik wil dat het publiek naar huis gaat met het gevoel een betekenisvol moment te hebben beleefd. Waarin zij zichzelf of elkaar beter te hebben leren kennen, eventjes in hun verwondering zijn gestapt, eventjes alleen daar hebben kunnen zijn… Mijn werk is geslaagd als ik het publiek heb kunnen meenemen in een wereld die ze daarvoor nog niet kenden en waarin zij zich verwonderd hebben.
Werkwijze
Ik maak op verschillende locaties en in verschillende settings: in een blackbox, vlakke-vloer-theater of op een locatie in de open lucht, maar kies altijd een setting die past bij het verhaal dat ik wil vertellen. Ik werk graag met (amateur)spelers met wie ik een thema dat mij fascineert uitdiep en nader onderzoek. Aan het einde van de rit komen we vaak heel ergens anders uit dan waar we waren begonnen. Het openstaan voor het proces, het moment en de input van de spelers maakt theater voor mij waardevol.
Solo
Ik hou ervan om het contact met het publiek aan te gaan als speler/muzikant. Ik schrijf daarom ook liedjes die ik verwerk tot een theatrale solo, waarin ik zowel speel als muziek maak.
Boekingen
Ik ben op aanvraag te boeken als regisseur, (lied)schrijver en speler. Neem voor meer informatie contact met mij op via de pagina ‘Contact’.
Huidige projecten:
Pázl, jeugdvoorstelling over het belang van het stellen van vragen, 2 spelers, in het kader van de Nieuwe Makers Regeling Provincie Overijssel o.b.v. Theater Gnaffel
Portfolio:
Bronnelingen, afstudeervoorstelling ArtEZ over hoop, houvast en de Noordzee, 5 spelers, 2020 (concept en regie)
De Drenkeling niets te drinken geven, etude ArtEZ over het zoeken naar woorden, 2 spelers, ArtEZ, 2019 (concept en regie)
101 Brucken in Kalbe, clownerie-voorstelling op locatie, 4 spelers, Brucka festival, Kalbe, ArtEZ, 2018 (medemaker en spel)
Solo-performance ‘Dat Warme’, ontwikkeld voor en gespeeld in het kader van festival Worteldagen, Norg, Drenthe, ArtEZ, 2018 (concept, regie en spel)
Asfalt, beeldende korte voorstelling over de band tussen twee zussen die moeite hebben elkaar te begrijpen, 3 spelers, ArtEZ, 2017 (concept en regie)