Theatereducatie

Theatereducatie

Theaterworkshops
Ik geloof dat theater essentieel is binnen de opvoeding van kinderen. Theaterlessen zijn zo veel meer dan het maken van een ‘toneelstukje’. Het doceren van theater heeft meerdere functies, zoals het ontwikkelen van een creatieve en kunstzinnige geest en het vermogen om buiten de lijntjes te kleuren.  Binnen het lesgeven in theater hecht ik veel waarde aan de persoonlijkheidsvormende functie. Een gezonde dosis zelfvertrouwen is een waarde die in de huidige maatschappij belangrijk is om op vroege leeftijd te ontwikkelen. Jezelf accepteren zoals je bent en tegelijkertijd rekening houden met anderen. Met behulp van theaterlessen leren kinderen hun empathisch vermogen te ontwikkelen, zowel in de fictieve werkelijkheid die zij al spelend creëren, als in de realiteit. Het doen alsof je iemand anders bent, helpt kinderen om zich te kunnen verplaatsen in een ander. Mijn doel is om de kinderen te stimuleren om dat wat zij in de lessen hebben geleerd, mee te nemen in de praktijk. Theater kan kinderen en jongeren helpen om te vinden waar ze goed in zijn doordat zij dankzij het spelen meer inzicht krijgen in zichzelf en hun eigen vaardigheden.

Daarnaast vind ik het van levensbelang dat kinderen blijven spelen en zich niet schamen om ‘gek’ te doen. Opgroeien is al moeilijk genoeg, en spelen kan helpen om de ‘gekkigheid’ in het leven te omarmen. Een gezonde dosis lak te krijgen aan wat anderen van je vinden.

Ik ga op zoek naar de vorm die de beste verbinding maakt tussen het publiek en de voorstelling

Theatereducatie
Theatereducatie is een krachtig leermiddel en een welkome omlijsting van een theatervoorstelling. Het slaat de brug tussen de voorstelling en het publiek. Het nodigt uit om verder te denken over de thema’s die er in de voorstelling zijn behandeld en een educatieve les is dè manier voor het publiek om zelf te ervaren hoe het is om spelenderwijs met deze thema’s om te gaan.

Dat is ook het leuke van theatereducatie. Je kunt het zo gek niet bedenken: het kan alles zijn! Een volledige leerlijn of juist één workshop, een spel, een groot speeltoestel, een muziekstuk, een podcast, een ervaring, een (prenten)boek, een minivoorstelling: werkelijk alles. Dat is wat mij zo fascineert aan dit onderdeel van mijn werk. Ik ga op zoek naar de vorm die de beste verbinding maakt tussen het publiek en de voorstelling. Dat is voor ieder project anders. Ben jij op zoek naar iemand die die waardevolle verbinding voor jouw project kan maken? Neem dan zeker contact met me op via Contact.

Eerdere projecten

Educatie bij Wees geen vierkant (Theater Gnaffel) – doelgroep: 10 t/m 14 jaar Voor de voorstelling Wees geen vierkant van Theater Gnaffel mocht ik de educatie ontwerpen. Een leuke en uitdagende opdracht. Het werd een les bestaande uit drie delen. Het hoofddoel was om de leerlingen vast kennis te laten maken met de hoofdthema’s uit de voorstelling.

1: een podcast waarin de leerlingen alvast kennismaakten met een van de hoofdpersonages, Antigone uit de Griekse Oudheid.
2: Het grote ‘Ik-ken-mezelf-heus-wel-spel’: een kaartspel dat leerlingen met elkaar kunnen spelen om de eigenschappen waarover zij (en hun klasgenoten) beschikken letterlijk in kaart te brengen en beter te leren kennen.
3: Ontwerp je eigen superheld: op dit werkblad kunnen de leerlingen zichzelf transformeren tot echte superheld. Welke krachten zou je hebben, hoe zou je heten en hoe zou je eruit zien?

Foto-impressie
Impressie kindervoorstelling groep 3, Basisschool de Ark, i.s.m. Hans van der Werf, project ArtEZ, 2016


Workshops FOEI! en paboweek in het kader van Educatiestage bij Theatergezelschap Bonte Hond Almere, 2018

Ervaringen van anderen:

Lotte Visser is een krachtige theaterpersoonlijkheid. Zowel als zij zingt, als wanneer zij acteert, heeft haar werk diepgang en schoonheid. Wat zij maakt is eerlijk en persoonlijk en daardoor heel sterk. Lotte is een perfectionist op een prettige manier. Zij werkt zorgvuldig en overdenkt goed wat zij op het publiek wil overbrengen. Ook in haar werk als docent is dit goed te merken. Ze voelt de leerlingen direct aan en ziet wat zij nodig hebben. Daarnaast heeft zij in de lessen een duidelijke structuur en een einddoel waar ook de leerlingen zelf van kunnen genieten. Haar enthousiasme voor haar vak is door alles heen merkbaar en werkt aanstekelijk. Wij hebben met heel veel plezier samengewerkt tijdens de Terschellinger theaterdagen!

Judith Oost
Artistiek leider van Theater Compagnie Barrevoet